Hoe breng je de archeologie naar het grote publiek? Hoe zorg je voor begrip voor de bescherming van het archeologische erfgoed? En hoe neem je de archeologische vakwereld daarin mee?

In 2013 nam IVEM directeur Herbert-Jan Hiep samen met Caspar Steinebach los van alles en iedereen het initiatief voor ‘Nationale Archeologiedagen’. In anderhalf jaar tijd organiseerden zij het draagvlak bij rijk, provincies en gemeenten én in de archeologische vakwereld. Samen met Janneke Berkelbach, de huidige directeur van de Stichting Nationale Archeologiedagen, werd het draagvlak verder uitgerold en de funding voor de dagen georganiseerd. Er werd een team samengesteld en het kantoor van IVEM werd omgetoverd tot een campagnebureau.

In samenwerking met de Universiteit Leiden en jeugd en jongeren- onderzoeksbureau Qrius werd er een structurele onderzoeksstrategie opgezet.

In oktober 2015 vond voor de eerste keer, in drie provincies, een pilot voor de Nationale Archeologiedagen plaats. Dat was een succes. Ruim honderd organisaties zetten met elkaar 200 publieksactiviteiten neer. Daar kwamen 23.000 mensen op af. In 2016 waren dat er 35.000

De archeologiedagen zijn inmiddels ondergebracht in een stichting. De organisatie heeft een eigen bureau en voor de komende jaren een gezonde financieringsmix. Download het verslag van 2015 (pdf).